martes, 18 de octubre de 2016

Claus per entendre l'educació en el S. XXI

El passat divendres 7 d'octubre els alumnes de l'assignatura d'Usos, Possibilitats i Limitacions de les Tecnologies (TIC) vàrem assistir a una conferència en la qual, a partir de deu punts principls, es tractava l'evolució de l'educació i de les nostres vides en general a aprtir dels canvis i noves possibilitats que ofereixen les tecnologies.


ELS 10 PUNTS:


Autoritat:
Per començar es distingia entre tres tipus d'autoritat:
  • Tècnic
  • Educador
  • Expert
 Entenem que el concepte d'autoritat evoluciona al llarg del temps i en l'actualitat, gràcie a les noves tecnologies es difumina, ja que el fet de que no ens calgui ser experts per tenir accés a tot tipus d'informació fa que el ciutadà pugui desenvolupar critèri propi i pugui qüestionar l'opinió de l'expert. L'individu per tant, adquireix autonomia, ell es converteix en l'autoritat.



Superficialitat de les idees:
El fet de que tinguem accés a tanta informació molts cops fa que ens informem amb superficialitat, sense aprofundir molt en els contiguts que llegim, ja que fer una lectura exhaustiva i crítica de totes les pàgines i continguts que consultem o visitem doncs seria una feina impossible d'assumir, així que la majoria de cops ens quedem amb les quatre idees bàsiques i no anem més enllà.



La inestabilitat de la informació:
Diem que la informació en la xarxa és inestable ja que varia constantment, apareix i desapareix, s'acutualitza, s'elimina perquè ja no és vàlida, etc. Això també ho rpovoca el fet que tots podem esciure a internet, tothom pot publicar informació.



La impossibilitat d'abarcar tot el coneixement:
El contingut a la xaraxa és inabastable, és impossible conèixe'l tot, això té a veure, en part, amb el punt anterior, ja que la informació està en constant canvi i evolució, sempre hi ha nous descobriments, proves que desmenteixen i invaliden descobriments anteriors..., és per això que depent de quins títols professionals per exemple, s'han d'anar validant periodicament, perquè requereixen una actualització.



L'autoria:
D'entrada cal distingir entre dos conceptes que molts cops confonem: 
  • Drets d'autor: El dret d'autor és un dret inalienable que consisteix en que ningú pot modificar l'obra de l'autor en qüestió.
  • Drets de copia: A diferència de l'anterior, aquest dret no és inalienable, sinó que per obtenir-lo l'autor ha de pagar, adquirint així el dret a que la seva obra no sigui copiada.

Tot i que com podem veure està molt reglamentat i fins i tot penat el plagi, cal recordar que al llarg de la història, les tecnologies, per exemple, han avançat i evolucionat gràcies a la copia constant entre uns i altres.



La democràcia: 
Internet permet que tothom no només tingui dret a llegir, sinó que també el tingui a escriure, no cal ser un professional ni un expert per fer-ho. Per això parlem de que internet ofereix democràcia real, igualtat d’oportunitats en aquest aspecte, això sí, només entre aquells que tenen accés a internet.
Evidentment el fet que tothom pugui difondre les seves idees i opinions genera informació i contingut de poca calitat precisament pel fet que no tothom qui ho fa és un expert, però el problema no és de qui no sap escriure i tot i així ho fa, ni tampoc del contingut de poca qualitat, el problema és dels lectors que no tenen una òptica suficient-ment crítica com per distingir els continguts que valen la pena dels que no.



Accés global a la informació:
En aquest punt el conferenciant ens va llançar una pegunta força interessant:
"Realment accedim a tota la informació?"
Aquest punt va molt lligat al de la impossibilitat d'abarcar tota la informació.



La privacitat:
La privacitat a internet té molta relació amb la Identitat digital, que és la petjada o rastre que tots deixem quan utilitzem internet. Aleshores la pregunta és: on acaba la privacitat de cada individu?
Actualment vivim en un moment en que la forma més eficaç, fàcil i barata d'aconseguir informació sobre algú és explorant la seva identitat digital i aquí es plateja una altra preguntta: tenim dret a que sigui oblidat el nostre passat? (dret a l'oblit i dret a l'error).



La identitat digital:
Tots tenim una identitat digital, fins i tot aquells que no ho volen. No tenim la capacitat de decidir si volem tenir-la o no, el que sí que podem controlar és si volem influir en aquesta identitat digital per tal d'assegurar-nos de quina informació apareix sobre nosaltres i si és verídica.



L'educació al S. XXI:
L'educació en l'actualitat va estretament lligada a les noves tecnologies ja que ja fa uns anys que s'han començat a utilitzar com a eina pedagògica.
La relació eduació-noves tecnologies ha anat evolucionant progressivament. En un inici es començava amb una web sobre l'escola, per tal de donar-la a conèixer, etc. Més tard la web s'incluïa dins l'escola com a mitjà per dur a terme diverses activitats educatives (intranets, campus virtuals...). Finalment, a dia d'avui tenim webs que són escola, és a dir, tenim accés a l'educació via online.

 


 

 







No hay comentarios:

Publicar un comentario